وارد منوی PBX شوید و وارد منوی PBX Configuration شوید :
- پروتکل SIP که یک پروتکل عمومی برای ارتباطات تحت IP است
- پروتکل IAX2 که مختص ایزابل است
- پروتکل DAHDI نیاز به ماژول دارد
* با ماژول SIP کار رو شروع می کنیم و تنظیمات Sip Extention شروع میشه
نکته : به شماره های داخلی دقت کنید خیلی ازین شماره ها قبلاً برای کرای خاصی رزرو شدن مثله 700 تا 790 - بهتر داخلی ها رو مثلاً از 4 رقم شروع کنید :
User extention : شماره داخلی
Display Name : نام مورد نظر
نکته : کادر Secret هم که خود برنامه پیش فض به عنوان یک رمز قرار میده که این بخش هم خیلی مهمه
- حالا فعلا Submit می کنیم و میریم جلو تا بعد !!! و Apply Config هم یادتون نره
** برنامه eyeBeam هم نصب کنید که بیشتر در کال سنتر ها استفاده می شود که حالا اون داخلی و پسورد بخش Secret و domain رو در بخش Propertices برنامه میدیم و صبر کنید تا رجیستر بشه :
تا ده خط هم میتونه ساپورت کنه
** مشاهده سیستم هایی که به ما اتصال دارند :
برای اینکار هم از برنامه Putty وارد ایزابل شده و هم میشه گرافیکی اینکارو کرد ، با دستور astrisk - rv میشه وارد محیط کامند لاین شد دستور مشاهده اکانت های سیپ به صورت sip show peers که مشاهده داخلیا رو نشون میده و مشخصات پورت و آدرس آیپی و ... رو نشون میده ،،، گرافیکی در وب هم در tools قسمت PBX در کادر دستور مورد نظر رو تایپ کنید
Port Forwarding در میکروتیک برای ایزابل :
از منوی IP وارد Firewall و بعدش NAT و حالا + و از تب General یک dstnat برای chain و باکس protocol هم udp و dst.port هم 5060 و این باکس آدرس آیپی هم در Dst.Address ادرس روتر یا اینجا 192.168.3.6 ( ادرس سمت WAN روتر ) میدیم و حالا در بخش Action روی منوی action یک dst.nat و بعدی هم باکس پایین همین صفحه To address که ادرس سرور ایزابل رو میدیم و apply کنید یک copy هم میگیریم و برای پورت های RTP از 10000 تا 20000 هزار Any.port رو در سربرگ General تنظیم می کنیم
*** روی گوشی یا تبلت و ... برنامه Zoiper رو نصب کنید یک اکانت SIP رو میسازید که در بخش Host سرور ایزابل رو میدیم و یوزرنیم و پسورد یک داخلی که ساختید بدین و OK کنید ، میتونید رجیستری نیم جدید رو باز با همون دستور sip show peers در ایزابل مشاهده کنید که ایجاد شده است ***
*** برنامه Fing هم برای تست پینگ در گوشی برنامه خوبیه ***
- با کلیک در ایزابل در منوی PBX و بعد تب Operator Panel میتونید Extentions های انجام شده رو مشاهده کنید شماره هم بگیرید بهتون نشون میده که چه تماسی در حال انجام است
- ۰۱/۰۶/۱۷